Todelliseksi sankariksi vaiko pahamaineiseksi rikolliseksi?
Sucker Punchin tuottamassa pelissä inFAMOUS: Second Son, sarjan kolmannessakin osassa, saat itse päättää, oletko kaupungin sankari vai maineikkain rikollinen. Joka tapauksessa nouset Bio-terroristeja vastustavaa järjestöä DUP:tä vastaan käyttäen juuri saatuja uusia kykyjäsi.
Sucker Punchin tuottamassa pelissä inFAMOUS: Second Son, sarjan kolmannessakin osassa, saat itse päättää, oletko kaupungin sankari vai maineikkain rikollinen. Joka tapauksessa nouset Bio-terroristeja vastustavaa järjestöä DUP:tä vastaan käyttäen juuri saatuja uusia kykyjäsi.
DUP (eli Department of Unified Protection) on järjestö
luotu hallitsemaan bio-terroristeja aikaisempien pelien tapahtumien jäljiltä.
Bio-terroristi on DUP:n antama nimi voimien hallitsijoille, joka viittaa
siihen, että he eivät ole luonnollisia vaan vaarallisia.
Pelissä aluksi esitellään pelin setting/asetus/ympäristö kauniiden rantamaisemien ympäröimänä. Pelaat Delsin Rowella, jonka täytyy pelastaa koko sukunsa, joka on tekemässä kuolemaa DUP:n johtajan Augustinen takia. Olet juuri saanut uusia voimia, nyt sinun vain täytyy oppia hallitsemaan niitä ja vapauttaa Seattle DUP:n vallasta, sekä pelastaa samalla sukusi.
Tarina on hyvin keskiverto, eikä siihen keskitytä liikaa. Ei mitään suuria yllätyksiä tai käänteitä. Mutta se oltiin toteutettu tarpeeksi kiinnostavalla tavalla, että siitä saatiin hyvä kokemus.
Second Son erosi aikaisemmista osista monen eri voiman hallinnalla. Kahdessa ensimmäisessä osassa hallitsit vain ja ainoastaan sähkövoimaa, kun taas Second Son tarjosi savu-, neon- ja video-voimat. Vaikka yksi voimista olikin käyttökelvoton tässä ympäristössä, niin vaihtelu virkisti, sillä peli oli muuten hieman tylsä ja itseään toistava, samat viholliset toistuivat useaan kertaan vain hieman vaikeampina.
Ensimmäinen voima, jonka saa, on savuvoima. Se on hyvin suunniteltu aloittelijalle, helppokäyttöinen ja yksinkertainen, mutta käy tylsäksi pelin loppupuolella. Neonvoimaa en koskaan oppinut käyttämään, sillä sen ”lento” liike on maahan pyrkivä nopea juoksu. Koko kaupunki, koko ympäristö on suunniteltu katoilla hyppimiseen ja sitten voima pyrkii maahan. Videovoima on minun mielestäni paras. Se on voimakkain ja paras ilmassa liikkumiseen. Suurin ongelma kaikissa voimissa on, että vaikka niitä voi vahvistaa, niiden hallinta on niin yksinkertaista, ettei siinä ole enää mitään haastetta sitten, kun ne on oppinut.
Second Son oli parantanut grafiikkaansa ja ohjaustaan paljon edellisiin osiin verrattuna, mutta hahmoa oli silti vähän hankala ohjata. Peli perustui suuresti Delsinin kiipeilykykyyn. Pelissä pystyit nousta lähes mistä vain lähes minkä tahansa rakennuksen katolle ja maisemat olivat usein sen arvoisia.
Näyttökuva pelistä inFAMOUS: Second Son. Kuvan vasemmassa yläkulmassa näkyy miten valinnat ovat vaikuttaneet hyvän ja pahan tasapainoon Delsin Rowessa. |
Janette Inginen
Kommenttini:
Tämä on yksi journalisminkurssi kirjoittamistani teksteistä. Kritiikki-tekstin kirjoittaminen oli suosikki tekstini kirjoittaa journalisminkurssilla, sillä olen muutenkin jo hyvin kriittinen ihminen varsinkin mediasta puhuessa. Olin hyvin motivoitunut kirjoittamaan tätä tekstiä sillä peli on yksi suosikkipeleistäni ja muutenkin hyvin visuaalisesti kaunis. Lisäksi sain tekosyyn pelata peliä ja kutsua sitä koulutyöksi.
Tekstin kirjoittamisessa minulla oli kuitenkin hieman vaikeuksia, sillä peli on alkuperäisesti englannin kielinen ja niin minäkin sen pelasin. Joitakin termejä kuten "bio-terrorist" oli vaikea kääntää suomen kielelle.
Kommentit
Lähetä kommentti