Siirry pääsisältöön

VIK3 Valokuvaus 1

Valokuvauskurssin kuvia VIK3

Tässä on muutamia onnistuneita kuvia valokuvauskurssilla tehdystä portfoliosta ja miten ne saivat alkunsa.

Valkoista Valkoisella
Minulla oli hyvinkin paljon ongelmia tämän valkoista valkoisella -kuvan ottamisessa. Yksi ongelmista oli, että otin kuvaa valkoisella keittiön pöydällämme, mutta keittiön valaistus on hyvin kellertävä. No ei ongelmaa vaihdetaan kameran asetuksia, mutta se ei ollut siinä. Keittiön kellertävä valo oli myös melko himmeä ja otin kuvaa talvella illalla ja oli pimeää, mutta halusin laadukkaan kuvan. Piti siis pienentää aukkoa, mutta pidentää valotusaikaa ja yrittää käyttää iso-arvoa mahdollisimman vähän, että kuva olisi vielä laadukas. Kaikki tämä ei kuitenkaan onnistunut hyvin. 
Myöhemmin kun katsoin kaikkia ottamiani kuvia näistä paperilumihiutaleista, suurin osa oli joko huonolaatuisia, heilahtaneita pitkän valotusajan takia (vaikka käytin kolmijalkaa) tai hyvin ruskehtavia ja kellertäviä. Lopulta hyvälaatuista kuvaa etsiessäni, päädyin kellertävään kuvaan. Tätä kuvaa on siis täytynyt photoshopata hyvinkin paljon saadakseen siitä näin valkoinen. Muutin ainakin kirkkautta, kontrastia, saturaatiota ja muita löytämiäni asetuksia, jotka näyttivät tekevän kuvasta valkoisemman. Lisäksi lisäsin hieman ehkä liikaakin vignetteä.

Värikäs: Syksyn värit
Rehellisesti sanoen tämä kuva oli yksi helpoimmista kuvista, joita otin valokuvauskurssilla. Katselin vain ympäri huonettani etsien jotain värikästä ja miettien olisko jossain ulkona lähellä kotiani jotain värikästä ja huomasin käytetyt Baby Lipsini. Laitoin ne nättiin riviin pöydälleni, hain kamerani ja räpsäytin kuvan. 
Ainoa ongelma kuvan ottamisessa oli ottaa kuva tarpeeksi läheltä, että tulisi hyvä rajaus, mutta tarpeeksi kaukaa, että kamera pystyy tarkentamaan huulirasvoihin. Ratkaisin ongelman ottamalla kuvan kauempaa ja rajaamalla sen myöhemmin photoshopissa. Jälkikäsittelyssä lisäsin vain hieman kirkautta ja värikylläisyyttä sekä rajasin kuvan uudelleen. 

Kolmen kuvan kuvasarja
Tämän kuvasarjan tehtävänanto oli ottaa kolme kuvaa, jotka kaikki kuvastavat lauseita joku on jotakin, joku ei ole jotakin ja joku haluaisi olla jotakin. Kuvat on otettu minun kotonani ja kuvissa ovat kaverini Leila ja Liinu. Tämä oli yksi hauskimmista kuvista ottaa, ehkä juurikin siksi, koska siinä sivussa sai pelleillä kavereiden kanssa ja koska minun mielestäni kuvat onnistuivat hyvin. 
Tässä kuvat on leikattu hyvin eri tavalla kuin portfoliossa, koska halusin säästää tilaa, mutta tässä näkyy tarpeeksi ymmärtääkseen kuvien idean. En juurikaan jälkikäsitellyt kuvia ollenkaan, saatoin lisätä hieman kirkkautta pianisti-kuvaan ja muistan rajanneeni halaus kuvan.

Vastavalokuva
Pidin tästä kuvasta hyvin paljon, vaikka se näyttääkin hyvin simppeliltä eikä Jouni tykännyt siitä. Ja vaikka se näyttää simppeliltä, se ei todellakaan ollut. Tuo hevonen tasapainottelee erilaisten laatikkojen päällä ja taustalla oleva vigneten näköinen valoitus oli oikeasti jaloissani tasapainotteleva isäni taskulamppu, jonka piti valaista tasan pienen hevos lelun keskelle.
Ei, kuva ei ole välttämättä kovin artistinen, mutta pidän siitä, kuinka simppeli se on. Lisäksi lapsuuden lempilelu pitää paljon muistoja sisällään.

Dekorativiinen kuva
Rehellisesti (taas) tämä kuva ja sen ottaminen olivat melko simppeliä ja tälläkin kertaa kuvaus ei mennyt täysin ongelmitta. En yhtään tiennyt mikä olisi dekoratiivista, mutta onneksi löysin äitini, jonkun oudon patsaan kotoa ja päätin käyttää sitä. Käytin samaa ympäristöä kuin vastavalokuvaa ottaessa.
Tätä kuvaa ottaessa suurin ongelma oli valaistus. Pimeässä illalla tarvitsin tarpeeksi valoa näkemään patsaan yksityiskohdat, mjuttei liikaa valoa, ettei se heijastuisi patsaasta silmiä pistävästi. En onnistunut tässä täysin, mutta yritin pidellä kahta eri taskulamppua ja huoneen kattolamppua eri tavoilla ja otin kymmeniä kuvia, toiset onnistuneempia kuin toiset ja tämä oli mielestäni kuvista paras.

Janette Inginen

Kommenttini valokuvauskurssista:
Valokuvauskurssilla käytiin hyvin paljon hyödyllisiä yleistietoja ja -taitoja mm. kuvakulmiin ja itse kameraan liittyen. Opimme säätämään aukkoa, valotusaikaa ja ISO-arvoa sekä yleisiä valokuvauksen sääntöjä kuten kultainen leikkaus. Kuulin monilta muilta kurssin käyneiltä, että kurssin teknisyyden vuoksi he eivät olleet pitäneet kurssista, mutta minä pidin kurssista hyvinkin paljon. Tosin, jos olisi mahdollista, tekisin hyvin monen asian toisin ja ottaisin monipuolisemmin kuvia. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VIK5 Video 1 Käsikirjoitus ”Dokumentti: Nuorten puhelimenkäyttö”

Dokumentti: Nuorten puhelimenkäyttö 1. Kuvamateriaalia puhelimenkäytöstä 1.1 lähikuva, kun nuori selaa puhelinta 3—5 sekuntia 1.2 selän takaa kuva, kun nuori selaa puhelinta 3—5 sekuntia 1.3 olan takaa, kun pelaa peliä 3—5 sekuntia 2. Puhe alkaa. Selitetään yleisiä faktoja puhelimen käytöstä. 2.1 Kuvassa nuori kävelee kameraa kohti, katse koko ajan puhelimeen. ”Puhelimen käyttö on yleistynyt hyvin paljon elektroniikan yleistyessä. Nykyään nuoret lapset saavat ensimmäiseksi puhelimekseen älypuhelimen.” 7—8 sekuntia 2.2 Kävelee reppu selässä poispäin kamerasta. ”Jotkut nuoret eivät pysty olemaan hetkeäkään ilman puhelintaan. …” 4—5 sekuntia 2.3 Nuori etsii puhelintaan hädissään taskuistaan. ” … Heistä tuntuu, kuin jotain puuttuisi, joka voi johtua siitä, että puhelimet ovat niin täynnä tietoa ja hyödyllisiä sovelluksia ettemme tiedä mitä tehdä ilman niitä.” 8—10 sekuntia 2.4 Nojaa seinään ja selaa puhelintaan. ”Nuoret eivät enää tapa

VIK4 Ääni

" ...suosittelen kurssia kaikille viestijöille. " Odotukseni kurssille eivät olleet suuret. Halusin oppia perusasioita, joita olisi hyvä tietää, kun törmää ääneen videon yhteydessä. Kurssi sisältää paljon teoriaa ja tämän takia voi tuntua tylsältä, mutta tämä teoria on hyödyllistä ja suosittelen kurssia kaikille viestijöille.  Kurssilla käydään mm. mono- ja stereoääni, äänen editointi tietokoneohjelmalla ja itse äänittäminen mm. puheääni läheltä ja kaukaa yms. Teimme kurssin aikana muutamia pienempiä "esitelmiä" ja tiedonhakutehtäviä, mutta myös kaksi isompaa tehtävää. Ensimmäinen suurempi tehtävä oli radiomainoksen tekeminen. Minun ryhmäni teki koiratarhalle mainoksen, jossa oli surullista musiikkia ja eläinten ääniä taustalla ja yksi ryhmän jäsen kertomassa koiratarhasta. Toinen suurempi tehtävä kurssilla oli "äänimaiseman" tekeminen. Suurin osa muista ryhmistä äänittivät jonkun lasten sadun tai tarinan ja laittoivat musiikkia ja ääniefektejä

VIK1 Perehdytyskurssi

VIK1 on kaikille viestinnän opiskelijoille pakollinen perehdystyskurssi, jossa opitaan yleisiä viestinnän taitoja, joita pääsee syventämään muilla kursseilla. Opimme kirjoittamisen, valokuvauksen ja photoshopin käytön alkeita.  Kurssilla ei ollut juuri minulle paljoa uutta asiaa, sillä olin ylä-asteella valinnut pitkän tietotekniikan, mutta oli selvää, että se oli joillekkin täysin välttämätön kurssi, eikä kaikilla ollut yhtä paljon ATK:ta kuin minulla. Parasta kurssilla oli photoshopin käyttämisen oppiminen, sillä internetissä ei kuule juuri mistään muusta kuvanmuokkausohjelmasta kuin photoshopista. Samke on myös hyvä koulu viestijälle, koska kaikilta koulun koneilta löytyy photoshop ja premiere, joita voi käyttää milloin vain haluaa ja tarvitsee. Perehdytyskurssilla luotu sanapilvi viestintään liittyvästä sanastosta Janette Inginen