Siirry pääsisältöön

Samke TV musikaali-insertti

Liityin Samke TVseen vasta kakkosvuoteni syksyllä, joten tämä oli ensimmäinen kertani työskennellä Samke TVssä. Alusta asti syyni tulla mukaan tekemään Samke TVtä oli, koska olin kiinnostunut editoimisesta ja siitä, miten yksittäiset videot sadaan kokonaiseksi lähetykseksi. Koska olin ollut mukana tekemässä musikaalia, tuntui sopivalta, että myös työskentelisin musikaali-insertin parissa Samke TVssä. Työryhmässämme oli neljä henkilöä. Meille annettiin tehtäväksi haastatella muutamaa musikaalia työstämässä ollutta henkilöä ja editoida musikaalin näytöksen klippejä haastattelujen kuvituskuvaksi. 

Heti alussa, kun aloimme suunnitellemaan haastatteluja, innostuimme hieman liikaa miettimään haastateltavia ja päädyimme melkein viiteentoista ihmiseen, jotka karsimme kymmeneksi. Ajattelematta asiaa enempää aikataulu oli reilu kaksi viikkoa niin aloimme järjestämään haastatteluja. Haastattelimme ihmisiä ennen koulun alkua, välitunneilla ja koulunjälkeen, mikä kenellekin sopi. Jos voisin tehdä jotain toisin niin yksinkertaisesti en pitäisi yhtäkään haastattelua välitunnilla, sillä siinä on ihan liian vähän aikaa. Haastateltava hermostuu, koska on kiire tunnille, itse hermostut samasta syystä ja tulee kauhea kiire viedä kuvaus välineet pois.

Tässä muutamia ongelmia, joita meillä oli kuvaamisessa ja jotka suosittelen, että muut tekisivät kenties paremmin:
1) Käyttäkää lainauslistaa ja lainatkaa kamerat ajoissa, vaikka kuinka pientä kuvausta varten. Varsinkin jos käytätte 7D kameraa.
2) Käyttäkää mikkiä ja tehkää testivideo, jotta mikki ja mikin johto toimivat varmasti hyvin. Tässä tuli minulle ongelmia sillä muutamassa haastattelussa oli streoääni, jossa vain vasemmasta kanavasta kuului ääntä.
3) Jos automaattiasetukset kamerassa eivät näytä hyvältä niin ottakaa muutama minuutti aikaa ja käyttäkää manuaaliasetuksia.
4) Puhukaa haastateltavan kanssa hieman ennen haastattelua. Älkää kiirehtikö tai hoputtako haastateltavaa. 

Tiesin mitä halusin Samke TVssä tehdä ja olin heti lupautunut editoimaan koko insertin. Ongelma ilmeni vasta kaikki haastattelut kuvattua, että video sai olla maksimissaan viisi minuuttia vielä parempi neljä minuuttia. Tässä vaiheessa olimme kuvanneet yhdeksän haastattelua. No ei voinut tehdä mitään aloin editoimaan videota neljä päivää ennen deadlinea. Editoinnissa ei ollut muuten ongelmaa paitsi saada kaikki ihmiset mahtumaan inserttiin ja ettei jätä hirveästi ihmisiä pois, sillä ei halua tuhlata heidänkään aikaa turhaan, sekä aijemmin mainittu ongelma äänen kanssa. Jouduin jättämään kahden ihmisen haastattelut kokonaan pois ja priorisoimaan pelkkää puhetta hauskojen klippien sijaan ajan säästämiseksi.

Editoin neljä iltaa putkeen ilman taukoja siitä kun tulin koulusta kotiin kello 21 asti ja viidentenä iltana sain valmiiksi vähän ennen kello 20. Palautin työn deadlinen jälkeen, koska kesti melko kauan saada se video alkuperäisestä jo editoidusta kymmenestä minuutista vielä enemmän editoituun viiteen minuuttiin. Loppuen lopuksi klippi oli viisi minuuttia ja kaksi sekuntia ja se hyväksyttiin.

Olin myös mukana Joonatanin lyhyellä editointi oppitunnilla, jossa hän näytti mm. ykkösille miten Samke TVn lähetys yleensä editoidaan. Tämä "oppitunti" oli sen jälkeen, kun olin jo editoinut videoni loppuun. Opin sielä asioita, joita editoimassani insertissä olisin voinut tehdä toisin, mutta olin jo palauttanut sen.

Samke TVllä oli myös studiopäivä, mutta minulla oli silloin tärkeitä aineita koulussa, enkä ollut editoinut klippiäni vielä valmiiksi, joten en osallistunut siihen tällä kertaa.

Oma osuuteni oli välillä 2:19-7:36.



Janette Inginen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VIK5 Video 1 Käsikirjoitus ”Dokumentti: Nuorten puhelimenkäyttö”

Dokumentti: Nuorten puhelimenkäyttö 1. Kuvamateriaalia puhelimenkäytöstä 1.1 lähikuva, kun nuori selaa puhelinta 3—5 sekuntia 1.2 selän takaa kuva, kun nuori selaa puhelinta 3—5 sekuntia 1.3 olan takaa, kun pelaa peliä 3—5 sekuntia 2. Puhe alkaa. Selitetään yleisiä faktoja puhelimen käytöstä. 2.1 Kuvassa nuori kävelee kameraa kohti, katse koko ajan puhelimeen. ”Puhelimen käyttö on yleistynyt hyvin paljon elektroniikan yleistyessä. Nykyään nuoret lapset saavat ensimmäiseksi puhelimekseen älypuhelimen.” 7—8 sekuntia 2.2 Kävelee reppu selässä poispäin kamerasta. ”Jotkut nuoret eivät pysty olemaan hetkeäkään ilman puhelintaan. …” 4—5 sekuntia 2.3 Nuori etsii puhelintaan hädissään taskuistaan. ” … Heistä tuntuu, kuin jotain puuttuisi, joka voi johtua siitä, että puhelimet ovat niin täynnä tietoa ja hyödyllisiä sovelluksia ettemme tiedä mitä tehdä ilman niitä.” 8—10 sekuntia 2.4 Nojaa seinään ja selaa puhelintaan. ”Nuoret eivät enää tapa

VIK4 Ääni

" ...suosittelen kurssia kaikille viestijöille. " Odotukseni kurssille eivät olleet suuret. Halusin oppia perusasioita, joita olisi hyvä tietää, kun törmää ääneen videon yhteydessä. Kurssi sisältää paljon teoriaa ja tämän takia voi tuntua tylsältä, mutta tämä teoria on hyödyllistä ja suosittelen kurssia kaikille viestijöille.  Kurssilla käydään mm. mono- ja stereoääni, äänen editointi tietokoneohjelmalla ja itse äänittäminen mm. puheääni läheltä ja kaukaa yms. Teimme kurssin aikana muutamia pienempiä "esitelmiä" ja tiedonhakutehtäviä, mutta myös kaksi isompaa tehtävää. Ensimmäinen suurempi tehtävä oli radiomainoksen tekeminen. Minun ryhmäni teki koiratarhalle mainoksen, jossa oli surullista musiikkia ja eläinten ääniä taustalla ja yksi ryhmän jäsen kertomassa koiratarhasta. Toinen suurempi tehtävä kurssilla oli "äänimaiseman" tekeminen. Suurin osa muista ryhmistä äänittivät jonkun lasten sadun tai tarinan ja laittoivat musiikkia ja ääniefektejä

VIK1 Perehdytyskurssi

VIK1 on kaikille viestinnän opiskelijoille pakollinen perehdystyskurssi, jossa opitaan yleisiä viestinnän taitoja, joita pääsee syventämään muilla kursseilla. Opimme kirjoittamisen, valokuvauksen ja photoshopin käytön alkeita.  Kurssilla ei ollut juuri minulle paljoa uutta asiaa, sillä olin ylä-asteella valinnut pitkän tietotekniikan, mutta oli selvää, että se oli joillekkin täysin välttämätön kurssi, eikä kaikilla ollut yhtä paljon ATK:ta kuin minulla. Parasta kurssilla oli photoshopin käyttämisen oppiminen, sillä internetissä ei kuule juuri mistään muusta kuvanmuokkausohjelmasta kuin photoshopista. Samke on myös hyvä koulu viestijälle, koska kaikilta koulun koneilta löytyy photoshop ja premiere, joita voi käyttää milloin vain haluaa ja tarvitsee. Perehdytyskurssilla luotu sanapilvi viestintään liittyvästä sanastosta Janette Inginen